Mossighet kills me och lanseringen av begreppet Stjärnfamilj

Att arbeta med jämställdhetsfrågor som jag gör tar på krafterna. Varje gång jag får för mig att det har hänt någonting i rätt riktning i samhället sveps mina fötter undan ännu än gång av gammal mossighet och förlegat stenålderstänk. Idag var det BRÅs rapport om grövre våld i skolan som fick mig att ruttna. Här har de skrivit 114 sidor om våldet i skolan (som nästan uteslutande begås av pojkar enligt en av författarna som jag pratade med på telfon idag) utan att ha ett ord om genus med i analysen om varför det ser ut som det gör. Således fanns inget om genus med i de förebyggande åtgärder som föreslås heller förstås. Och kvar står problemet olöst. Vad trött jag blir. Nu till nåt annat. Jag vill vara med att lansera begreppet Stjärnfamilj. Här kommer betydelsen: Stjärnfamilj En stjärnfamilj är till skillnad från en kärnfamilj en familj med fler eller färre än två vuxna, och där barn är barn och syskon främst av andra skäl än biologiska. Denna familj kan se ut på alla möjliga sätt: regnbågs- enförälders-, tvåförälders-, bonusförälders-, dubbelregnbågs-, adoptiv-, extended-, donations-, med mera- familj. En stjärnfamilj är ett begrepp för alla som lever i olika sorters familjer där omtanke, respekt, ansvar och kärlek är viktigare än den yttre formen. Länge leve alla sorters familjer! Länge leve Stjärnfamiljen!

Kommentarer
Postat av: Ingrid Engarås

Länge leve stjärnfamiljen och stjärnfamiljsnormen! Värna om stjärnfamiljen!

2009-04-01 @ 01:10:08
Postat av: Maja Tjernström

I like.

2009-04-02 @ 12:38:19
Postat av: Pappa

Härligt beskrivet.Länge leve mänskligheten. Kramar o pussar till alla stjärnor-

2009-04-05 @ 07:12:16
Postat av: Kristina Wahlgren

Nyhetens behag som la sig snabbt? Hittade dig på Twitter men du har ju bara kvittrat en gång. Blir det inte mer?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback