Sjukstuga och samma gamla skit

Hittade en annons i Sihanoukvilleguiden som jag var tvungen att dela med mig av. 
Idag har det varit sjukstuga i huset. I fredags var det Chenda som var risig och gick hem och idag ver det min och Naks tur. Jag däckade efter träningen med sjuk huvudvärk och "Nacken" hade feber och blev hemskickad med medicin.

I morse när jag lämnade Noam på skolan hände det igen. Några klasskompisar började peka och ropa så fort han klev in: You are a girl! You are a girl! Detta med anledning av att Noam hade en röd tröja och orange byxor istället för de obligatoriska killfärgerna svart och blått på sina kläder. (Uppenbart försök till mobbning och jag pratade givetvis med dem om att det inte var okej att retas)
Jag har tjatat om det hundratals gånger men gör det igen: När ska folk börja fatta att man måste börja jobba med genusmedvetenhet i tid. Vi kommer aldrig bli kvitt problem med exempelvis kvinnomisshandel och våldtäkter när en 4-årig pojke redan använder ordet flicka/kvinna som ett ett skällsord och bara blir matad med våldsamma superhjältar utan språk. De är ju knappast barnens fel att det ser ut så här och så jävla sorgligt att kvinnoföraktet rotas in från barnsben i män utan att någon reagerar nämnvärt. I den här internationella miljön upplever jag också att machoattityderna är än mer spridda än i Sverige. Boys will be boys är den rådande devisen som förkunnar att så här är det och det är inget vi tänker försöka förändra. Vad flickor/kvinnor är vet vi ju redan: de som får anpassa sig, stå åt sidan och ta all skit när männen ska ha sin naturliga plats att vara män på.
Grrrr - Kampen fortsätter...

Kommentarer
Postat av: Carina

JA och här hemma jobbar vi också vidare.Imorgon kommer Ingmar Genz till oss, det är våra aktiva föräldrar som ordnat det. Håll ut Noam hemma på Söder klär du dig som du vill och känner för! Kram från Carina som håller utkik Abbe!

2008-09-15 @ 20:14:35
Postat av: Katja

Kanelbullar på Serendipity Beach near Utopia. Bruno K Öijer hade inte kunnat skriva mer poetiskt.

Noam har fått så mycket kärlek så han klarar röda brallor. På just den här fronten ligger vi kanske långt framme i Sverige. Men vi ska inte slå oss för bröstet - i Tomelilla och Bogjöle är det precis som i phnompan. Pöjken är ena redi pöjk. Pang, pang!

2008-09-15 @ 21:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback