Domarn dömer som han vill...

Efterspelet till fyrverkeriepjäserna på Råsunda mellan Bajen och AIK senast är en av de största fotbollsrelaterade skandaler som skådats i Sverige. Observera att detta är inget försvar av idioterna.

Bakgrund: Hammarby har haft problem med inkastade saker på matcherna och blivit straffade gång på gång av Svenska fotbollsförbundet. Man har som enda klubb någonsin fått poängavdrag, man har fått böter, man har satt upp nät framför fansen osv osv. Gång på gång har Hammarby som klubb fått högsta beröm av Polis och Brandmyndigheter vid sina arrangemang - dvs. De gör det de kan göra vad det gäller visitering, vakter osv.

Inför derbyt hade Hammarby bett arrangörerna om att sätta upp nät framför klacken. SVFFs svar: Det är för dyrt det gör vi inte.

Vid derbyt på Råsunda dömdes även AIK till 35000 i böter för att reprisen på straffsituationen rullades fyra gånger. Att det sen inte är AIK som klubb som sköter repriseringen utan en firma som Svenska fotbollsförbundet hyrt in stoppar inte samma SVFF att straffa klubben AIK.

Hammarbys straff blev att få spela med Södra läktaren tom i derbyt mot Djurgården. Med följden att supportrarna nu ska blandas på övriga läktare: Hur tänker man nu undrar alla inklusive jag. Hur löser detta problemet?
Att dessutom 99,9 % oskyldiga supportrar som redan köpt säsongsbiljetter till den Södra läktaren a´ ca 400 kr biljetten tas heller ingen hänsyn till. Vad löser man med att straffa de som hatar dessa idioter som förstör mer än något annat? 
En riktig hammarbyare skulle aldrig acceptera att bli utbuad av 10000 andra som skriker: Djurgårssvin åt de som kastar grejer, skulle aldrig göra så att Bajen riskerade att tappa poäng eller få böter. De personer som gör de här gärningarna har gång på gång bevisat att de skiter i om klubben blir straffad. Ändå straffas klubbarna fortfarande.

Enligt SVFF får man inte driva civilrättsliga mål mot dessa individer. Man säger således att det är ett samhällsproblem men ställer sig själva utanför lagen som gäller i resten av samhället. Man påpekar också att civila personer ska ingripa på läktyarna mot idioterna. Föreställ er at detta skett i nåt annat sammanhang ex. Jag går på Dramaten och kastar grejer på Persbrandt vecka efter vecka. Dramaten döms till att sätta upp nät framför scenen, döms till böter eller sektionen där jag sitter och kastar stängs ner för samtligabesökare som redan köpt biljetter. När jag sen blir våldsam uppmanas damerna bredvid mig att ta hand om mig.
Skulle aldrig ske...

Jag är så trött på att som fotbollssupporter både få ta skit från de som förstör för klubben som jag älskar och från de som bestämmer vilka som ska straffas.




Kommentarer
Postat av: Tommy

Bra skrivet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback