Mänskliga rättigheter - hyckleri!

Hyckleriet är igång igen. För bara någon vecka sen hörde jag Gunilla Carlsson, biståndsminister i egen hög person stå och prata om hur viktigt vi tycker att det är med mänskliga rättigheter i Sverige. Hur viktigt det är att Kambodja förstår hur vi byggt vår välfärd i Sverige - genom demokrati byggd på mänskliga rättigheter, jämställdhet, fackliga rättigheter osv.  (Det lät som hon hyllade Folkhemmet)
När jag sen plockar upp en DN vi får hit ner och läser hur Gunillas parti Moderaterna och alliansen arbetar för att flyktingar utan papper inte längre ska få vård i Sverige utan betala för sig vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Hur kan det tillåtas att Sverige bryter FNs deklaration om mänskliga rättigheter på ett sånt sätt? Vart fan är Sverige på väg? Fy fan rent ut sagt!


Kommentarer
Postat av: Jonas

Väl talat!

2008-05-21 @ 18:56:52
Postat av: sofia

Fredrick Federley centerpartistisk riksdagsman och ledamot i Socialförsäkringsutskottet har o P1 fällt den bevingade komentaren "varför ska människor ha exakt samma rättigheter?"
Tack Fredrik, då vet vi vad Centern tycker.

2008-05-22 @ 11:19:02
Postat av: Anonym

Sofia: Jo, jag har läst mycket idioti som den mannen sagt, finns han på riktigt?

2008-05-22 @ 13:32:56
Postat av: Katja

Man får väl hoppas att de som röstade m inte hade detta i tankarna. Jag vill få fortsätta att leva i tron att människan i grunden är god.
Roadkill - den såg jag inte hos er. Den är ju skithäftig.

2008-05-22 @ 15:00:50
Postat av: Tommy

Federley är i en klass för sig. Idag har gömda flyktingar endast rätt till akut sjukvård, dvs långsiktiga behndlingar för exempelvis cancer försvinner och samma sak gäller för rätt till barnmorska osv. Jag skäms.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback