Hur gör djur - eller snarare insekter?

Det här tjatet har alla ni som varit här redan hört från mig men jag grubblar fortfarande. Hur funkar exempelvis myror. Mitt kök är oftast helt fritt från myror, inte en enda syns till på väggar eller golv. I skåpen är allt förslutet med zip-it-påsar. När det sen händer att jag eller Chenda lämnar en påse öppen en centimeter eller så så tar det inte många timmar innan maten är invaderad av myror och förstörd. Hur fan funkar detta? Har myrdjävlarna en ensam spejare som sitter i mitt skåp och kollar när påsen lämnas pyttelite öppen, plockar upp walkie-talkien och ringer sina tusen polare som ligger i bakhåll starx utanför fönsterkarmen? Luktar de till sig att maten är fri hela vägen utifrån? Hur kommunicerar de? Vem följer efter vem och varför? Om de snackar - varför varnar de inte varann när jag går lös med myrsprayen eller toapappret över hyllorna och borden?
Jag vet inte hur mycket mat jag har kastat det här året men mycket är det. Ge mig svar alla insektsvetare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback