Mossiga stereotyper

Härom dagen skulle vi köpa ny duschtvål här i Phnom Penh och åkte en sväng förbi en välsorterad butik vid namn U-Care (en något mer kommersiell motsvarighet till Apoteket). Efter att ha stått en stund framför hyllan med duschtvålar och läst  kunde jag inte sluta skratta. Att producenter könsmärker kläder för flickor och pojkar med såväl färgkoder som symbolspråk har nog de flesta reflekterat över någon gång. Ja, ni vet - rosa,färgglatt, blommor, pnuttinutt och pussigull för flickorna respektive svart, blått, grått, actionmotiv, superhjältar, bilar osv för pojkarna - allt för att upprätthålla stereotyperna om vad som är manligt respektive kvinnligt istället för att prata mänskligt.
(har till min glädje sett att några barnkläderkedjor i Sverige försökt gå mot en generell glatt-och- snyggt -för- alla-stil på sistone) 

Tillbaka till tvålen. Där har jag hamnat framför hyllan som är märkt: For Men. Viktigt! så att ingen man eller kvinna skulle få för sig att lukta fel. Nu till vad tvålproducenterna tycker appelerar oss män och de tror tydligen att vi antingen är fyra år för det är samma retorik som används när det ska säljas "tuffa" actionleksaker på killavdelningen i leksaksaffären (att flickor mår bäst av att sitta still och leka vet ju alla. De ska ju ändå bara stå i köket som vuxna) Undantaget är Axe ´s Hang-Over duschgel (eftersom alkohol e för grabbar, eller hur grabbar, Bira, bira, bira, bärs, bärs bärs!)
Adidas duschgel-serie för män heter exempelvis: Sport field, Victory League, Ice Dive, Team Force, Blue Challange, Game Spirit. Tuffa grejer eller hur grabbar! Att kvinnor ägnar sig åt sport, tävling, utmaningar finns inte i Adidas värld. Nej, för damerna erbjuds tex. Daily Scrub och Soft Cotton som alternativ. För kvinnor är ju mjuka och tycker om att vara fina. 
Adidas behöver träffa min syrra, värsta vinnarskallen söder om Slussen - hon lät aldrig mig vinna ett enda spel i vår barndom. Eller min fru för den delen som inte spelar hellre än att riskera att förlora. 
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser sånt här. Själv köpte jag ingen av produkterna men handlade lite andra grejer. Framme vid kassan lev det garv ändå för där fanns kondomer i storlek extra stor med en svart HÄST på förpackningen. De hette Big Boy förstås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback