Semestern slut

Så sitter jag då tillbaka i soffan i Phnom Penh och undrar vart sommaren tog vägen. Lite mer än en månad har passerat sen vi var här sist och jag måste trots en härlig sommar säga att det är rätt juste att komma hem. Precis lika skönt var det att upptäcka att Sverige är ett bra och skönt ställe på många sätt och vis. Inte minns se att alla de människor som jag längtar efter dagligen när jag är här fortfarande finns kvar i mitt liv när jag visar min nuna i Svedala. Tack för att ni finns.
Så vad har hänt under sommarn?
Vi hängde en del i Stockholm och en del på Gotland och till sist tre dar i Laos. Tog hand om en del praktiskt som läkar - och tandläkarbesök osv, försökte att inte planera vår tid allt för hårt utan mest hänga runt med folk vi gillar. Lite EM-yra blev det förstås för främst mig hemma hos syrran, Micke och Rio. Långa promenader, några löprundor (Oj, vad ni har det bra där hemma som kan röra er fritt ute), grillning, barnknas, natthäng, förskolebesök, shopping och en hel del frusna fingrar och tår. Vad det gäller klimat ligger Sverige fortfarande i lä tyvärr.
Jag är fortfarande för jetlagad för att kunna öppna minnesbanken på vid gavel känner jag. Jag får nog börja baklänges istället:
Vi kom fram till Kambodja i kväll och möttes av nyheterna att kambodjanska och thailändska trupper mobiliserar mot varann längs gränsen. Anledningen är åter igen att thailändarna sagt sig ha rätt till ett tempel: den här gången Preah Vihear. (förra gången det blev kris var det väl nån thailändsk popstar som slängt ur sig att Angkor Wat tillhörde Thailand och är det nåt man inte pissar på här så är det nationalmonumentet. Vi får se hur bananas det blir det här gången men håller tummarna för att det kan lösas fredligt. Känns som Hun Sen är lite extra galen såhär innan valet så man vet ju aldrig: killen vill ju vara Mugabe.
Galenskap 2: För fem dar sedan har det tydligen varit skottlossning utanför vår dörr på gatan. Nån tokig militär som gått loss på en eller flera civilister i någon uppgörelse. Vår vakt hade fått springa för livet och gömma sig i garaget och blod precis utanför uppfarten på gatan tydligen. Ska försöka få reda på mer vad som egentligen hände. Läskigt vilket som.
Sånt som man hör händer i andra delar av stan men som känns långt bort innan det hänt på ens egen gata.

Laos eller rättare sagt Luang Prabang var lugnt som en filbunke precis som alla sagt. Snacka om laidback folk och land. Omöjligt att bli stressad där och Erik tog hand om oss på bästa sätt. Strosade runt stan på två dar trots långa sovmornar, en perfekt övergång till asienlivet. Fantastisk natur och djungeln känns inpå knuten hela tiden.Till Laos kommer jag nog tillbaka

Söndag imorgon och sen börjar lunken igen- dvs. långa fika med datorn i knät (Nu jävlar ska skrivas klart bok), träningspass och poolhäng.
Har för övrigt inlett en vit månad med start i söndags och har redan insett hur ofta man måste nobba alkohol. Här är vad jag förmodligen hade druckit sen i söndags om det varit en vanlig "svart"? månad:
Söndag: Mimmi fyllde 32, Middag ute: 1-2 glas vin, kväll: mousserande vin: 1-3 glas säkert nån öl också.
Måndag: Kolla bajen ute på krogen: 3-4 öl
Tisdag: Resa - erbjuden vin/öl på flyget (hade förmodligen nobbat) eventuellt köpt taxfreesprit
Onsdag: Hos Erik, middag ute:1-2 öl + ett par whiskey på kvällen
Torsdag: se onsdag
Fredag: se torsdag
Lördag: Resa, erbjuden vin på flyget(nobbat) tagit nån öl i Bangkok till maten, kommit hem: tagit 1-3 öl i soffan.

En ansenlig mängd som ni ser. Kan inte komma på att jag haft en vit vecka en gång sen kring 18årsåldern. Skrämmande!
Nu sover alla utom jag igen. Dags att duna.
Semesterkort kommer snart!
Tack till alla er somgjort vår sommar fantastisk - vi älskar er!
Go natt

Kommentarer
Postat av: Maria

Så ni är tillbaka nu... Jag är fortfarande i Sthlm, packar och tvättar inför avresan imorgon, landar i Phnompan med den sedvanliga 09am-flighten på tisdag morgon. Längtar efter er! Vi måste ses och ha lite catching up! Aria d ' Ìtalia på tisdag kväll? Har Skruttis kommit hem än? Hon måste skyddas från våldsamheterna på str 242, jag föreslår införskaffande av en skyddsväst åt Skruttis!!

Nu ska vi pallra oss iväg och bruncha m Peder här i Kransen.

Kram!

2008-07-20 @ 11:40:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback