Människan mot makten

Hemma har saker och ting börjat lugna ner sig på sjukdomsfronten och jag kan på nytt höja blicken och bli arg på världen runt om kring mig.
Igår hörde jag två så vidriga historier att jag bara måste berätta om dem. De ger en ganska bra bild om hur långt Kambodja har att gå gällande mänskliga rättigheter.
I ett fattigt område i utkanten håller det statliga kambodjanska elbolaget att dra el och anställer då bygdens barn och ungdomar att plocka upp stenbumlingar ur de shackt grävmaskinerna gräver upp för ledningarna( för en spottstyver om dan) Härom veckan kom gigantiska bulldozers och fyllde igen hålen utan att först kolla om alla barn fanns uppe. En 12-årig pojke blev levande begravd och hittades senare vid en uppgrävning. Med vetskap om att familjerna inte har möjlighet att dra bolaget inför rätta ges familjen 1000 Dollar i kompensation för sonens liv som familjen förtvivlade är tvungna att ta emot.
Den andra incidenten var en högt uppsatt polis som är förbannad och avreagerar sig genom att skjuta automatvapen på öppen plats där ett gäng ungdomar äter sin middag på gatan. En 18-årig flicka skjuts till döds och familjen erbjuds 3000 dollar i kompensation. Samma sak gäller givetvis där - familjen vet att en rättsprocess är omöjlig att vinna då polisen är för nära maktens centra.
Arggggghhhhh!


Kommentarer
Postat av: Stina

Men herregud vad hemskt !


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback