Kriget med mig själv

Sen ett tag tilbaka väljer Noam sina egna kläder på morgonen och klär sig själv.
Idag hade han satt på sina kläder som vanligt och valt en klänning när han kom ner till frukost.
Jag vet inte om jag skrivit om det på bloggen så mycket men Noam har haft det lite jobbigt i skolan med "kompisar" som gärna kommenterar hans målade naglar och färgglada kläder med den nedsättande orden: You´re a girl!
Tydligen tycker vissa föräldrar att det är viktigt att deras barn lär sig att:
Flicka/kvinna=Skit
när de är tre,fyra år gamla.

Jag ocjh Mimmi har diskuterat mycket om hur pass man får använda sina barn i sin egna politiska kamp för jämställdhet. Vi vill att Noam ska få göra sina egna val i livet utan att påverkas av könsstereotypa förväntningar men vi vill givetvis skydda honom också.
Imorse tittade vi på varann och kom med viss tvekan fram till att det nog var bäst att han bytte kläder innan han gick till skolan. Rätt eller fel, jag vet inte?
Jag resonerar så att: Så länge inte jag går på stan med klänning eller kjol - ska jag inte sätta på Noam kjol eller klänning. Men nu valde han ju själv, hmm.

När ska mäns kamp för att få bära kjol/klänning ta fart?
Jag är förste man att kliva på tåget men än är jag inte modig nog att starta det.

Kommentarer
Postat av: sofia

Oj oj, vad ni är bästa bästa föräldrarna i svåra svåra världen.
Precis det där har vii också pratat massor om.
Klart Noam ska få ha på sig vad han vill, men..
Här hemma är det snart luciadax. Turid vill vara igelkott-försäljare.. Vet inte om man ska berättta att det intte är så vanligt i Lucia-tåg?
Kram
skypas snart, men nu är ni inte hemma tror jag.
S

2007-11-27 @ 14:04:55
Postat av: Katja

När Mimmi var i Noams ålder valde hon att ta på sig sommarvolangklänning och pjäxor. Erfarenheten att bli svettig om fötterna hjälpte henne att välja bort det efteråt. Svårare med Noams klänning.
Hur ser planerna för er jul ut?

2007-11-29 @ 10:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback