På fotboll i Phnom Penh

P? fotboll i Phnom Penh


Ambassadören i Bangkok var inbjuden till finalen i Hun Sen-Cup men en annan Very Very Important Person fick gå i hans ställe. Matchen spelades på Olympic Stadium mellan NagaCorps FC och Khamera tror jag. Jag blev eskorterad av några vakter till vip-platserna , 3 meter från vice premiärministern, fick en cola, vatten, översättningsapparat för talen och en Nokia-t-shirt (massiv sponsring, alla hade en).
Naga hade en klack som gjorde sitt bästa för att heja på sitt lag annars verkade alla hålla på båda lagen och humorn i Kambodja visade åter upp sig från sin bästa sida.
Störst jubel 1: En kille halkar och nickar sedan liggandes ut bollen över sidlinjen.
Stort jubel 2: En hund tar sig in på planen innan matchstart och går runt på planen.
Stort jubel 3: Parasoll blåser in på planen innan matchstart.
Stort jubel 4: Khamera sätter den avgörande straffen och vinner finalen.

Matchen var som ni förstår inte så mycket att prata om. Ja, Micke - Tellus hade slagit båda lagen ganska lätt. Kvaliten innan regnet kom var dålig - efter störtskurarna, usel parodi på fotboll.
Tänkte ju ändå att jag skulle passa på att kolla in om någon spelare hade talang utöver det vanliga. Den första khmeren i Allsvenskan måste ju bli min förtjänst. Spanade in 10:an och 11:an i Khamera som var kvicka och tekniska men det visade sig senare att de var de enda västerlänningarna på plan - Typiskt! ;)

När regnet kom visade åter Kambodja upp sig från sin bästa sida. Då kommer nämligen värdinnorna med regnkappor till oss på VIP-läktaren som är de enda på hela stadion som sitter UNDER TAK. Suck!

Jag var pissnödig av all Coke runt halvtid men ville kolla matchen klart. Det var ett misstag. Sen började nämligen de evighetslånga talen från arrangörerna och vice premiärministern (som för övrigt såg uppstoppad ut under hela matchen i sin tron). Til slut var jag tvungen att smita för att inte spränga blåsan. Jag tror han snackar fortfarande...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback