Hos spågumman

Bang Koeng Kang-Market 9:21:

Det har regnat för andra gången sedan vi kom och nu på morgonen får jag till och med uppleva dropparna. Luften blir härligt klar och det är tio gånger lättare att andas. Det duggar fortfarande lätt när vi tar "Häst-bilen" (Galopper Exceed) till marknaden jag och Nak. Jag hade siktet inställt på Ryska Marknaden men tiden rann ifrån mig som vanligt. Jag ska leta tyg för att sy överdrag till soffan men inser snart att det är kört här. BKK-Market är i huvudsak en matmarknad med härligt drag, liv och rulle på mornarna.
Pölarna breder ut sig i de trånga gångarna mellan stånden och det är svårt att ta sig fram. Jag undrar genast hur i helvete de funkar under regnsäsong. Det gör det förmodligen inte eftersom taket glappar galet mycket på sina håll. Lukten av fisk ligger tät men bryts plötsligt upp av doften av rökelse när vi går runt en hörna. Vi har hittat spågummegatan.
Jag frågar Nak om han vill spå sig och han hoppar på. Vi får varsinn liten plastpall och förklarat för oss att det kostar en dollar. Kvinnan som tar emot oss försöker fråga mig något men jag förstår inte vad, trots att jag hör att det är engelska hon vill göra sig förstådd på. Nak får ta det på khmer. Nak blandar och blandar kortleken. Tanten lägger ut kort, pratar och Nak får blanda igen, visa sin hand och svara på frågor. Jag försöker få ur Nak vad hon säger men det är inte det lättaste. Hon greppar min hand också och pekar på mina utstående blodådror på handleden: - pii koon! (Två barn, blir det tydligen för mig) Sen översätter Nak nästa fråga: - Hade du flickvän innan du träffade din fru (Mimmi är frugan trots att vi inte gift oss än)? - Jo, det stämmer säger jag och spågumman nickar nöjt över sin fullträff ;)
En kvart eller så tar det innan vi är klara. Nak har två brudar som avgudar honom på avstånd, kan få två fruar om han vill, kommer få tre barn. Jag har haft en flickvän innan jag träffat min fru, kommer få två barn och är en generös person, speciellt mot Nak (Jag betalade! =)). Hon snodde Naks telefonnummer också och ville få till en date med sin tjugoåriga dotter. Nak konstaterade dock att spåkvinnan brutit på vietnamesiska, hade pluggat i Hanoi och med all säkerhet var vietnamesiska och inte från Malaysia som hon påstod. Och som jag vet är alla khmerer inte så vänligt inställda till vietnameser.
Nak: - I think she was more matchmaker than fortuneteller. But I don´t want vietnamese, nobody want vietnamese!

Mimmi ligger nerbäddad i 39 graders feber igen. Jag köpte fem nya filmer att kolla på för en 70lappoch tutar i henne vatten.
Strandtrippen till helgen i fara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback