My dream project, pippi rockar och swedish meatballs rule in Cambodia

Igår försökte jag tygla mina synapser att inte koppla på the svenglish men today i´m gonna let it run wild. Jag orkar inte, är för trött för att hålla tillbaka den lätta berusning som det glas vi jag druckit har gett och will därför deliver todays story as it comes out in my mind.
Before I left I had the wildest dream som härstammar från när jag för första gången såg fattigdom i Brasilien när jag var tio år. Fotbollsfantast som jag är har jag därför alldit sugit åt mig alla berättelser om folk som arbetar med fotbollen som universellt språk för att skapa livsgläje och skapa en bättre tillvaro för barn i u-länder. Någonstans där i bakhuvudet låg nog den drömmen kvar när vi började planera vår resa hit och vem vet maybe it turns out to be true. Anna som är svensk och bor här på området har vi hängt lite med och hon är hemskt trevlig. Jag slängde ut frågan om hon kände till något lag som spelade jota för att hon har koll på det mesta och bästa här. Upp kom hon igår med numret till Sokrin.
Sokrin har startat Happy Football Cambodia och texten på hemsidan är väl så nära man kan komma som hämtad från min dröm. Han spelar tydligen själv också och jobbar med jämställdhetsfrågor här (Nääää, tänker ni! och det sa jag med). Han tränar alltså kids i fotboll, spelar själv och är tydligen jäkligt trevlig enligt Anna.
Jag ska ringa den här killen i morgon och antingen finner jag en själsfrände eller blir ruggigt besviken och blåst på min dröm känns det som. Säga vad ni vill där hemma men nu läggs tankarna på skrivandet ännu längre bort ett tag(eller bara byter riktning, det är ju fortfarande inom sportvärlden otäcka könsmönster reproduceras som värst, det kan bli en bok).

Idag har jag lärt Chenda laga swedish meatballs och mashed potatoes och tränat 1000 gånger på att säga knife. Det kom ut som: nice, 998 av 1000 men skam den som ger sig. Mycket skratt blev det iallafall. Sen gick vi över på plural (vilket inte finns i språket khmer) och sa one fork, two forksssssss, one plate, two platessss osv. Inte lätt. Försökte konversera kring födelsedagar  och ålder också och fick inte ihop hennes födelsedatum med hennes ålder för fem öre innan Mimmi kom hem och sa att många räknar bort åren under Pol Pot and it all suddenly made sense.
Till lunch lagade vi veggobiffar gjorda på potatis, morot, röda linser, lök och ägg. Siktar på att ha fått ihop en ordenligt kokbok med europeiskt käk till henne innan sommaren.

Skulle kolla om det fanns några Pippiklipp på youtube och sprang över den här:
http://www.youtube.com/watch?v=pAHbEhKDBYg
Håll tillgodo med gunget alla fotbollsfans.

Håll tummarna för att Sokrin är  en bra kille.
Nu är jag uppe på övertid igen och har hunnit bli svettig efter kvällsdoppet i poolen igen, fy vad jobbigt. Hur mår isbjörnarna där hemma förresten? Nä en sista sipp vino på ballen blir det innan sängen. Geckosarna sjunger...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback