Dagens Noam: Med lite väl stora förhoppningar på klimatförändringarna

Idag har Noam levererat några klassiker:

Ikväll: - Jag vill åka skridskor imorgon pappa!

När vi borstade tänderna: Jag: - Nu måste vi ta bort alla tandtrollen annars kommer de och gör hål i dina tänder!
Noam: - Paapppaaa! Jag har ett stort hål redan. (och gapar allt vad han kan)

I sängen: (Jag tror att han sover och försöker resa mig för att smita ut) Då kommer ett långsamt halvsovande väsande ur mörkret:
- Pappaaaa, vad heter golv på engelska?

....sen fortsatte utfrågningen en halvtimme till och Noam gick igenom alla ord han kunde komma på. Vid varje ord som liknade det svenska ordet följde Noam viskande upp med: - De e nästan samma!

När han kom till leksak och jag sa toy sa Noam: Det är nästan samma!
- Nej, sa jag. Leksak och toy låter väl inte lika? Noam: -Toy och toilet, pappa. Det är nästan samma! (röstläget - Är du dum i huvudet!)
När vi kom till cykel låg Noam och kluckade av skratt i en lång stund och det tog ett tag innan jag fattade att han bara hörde: Bajs - i - kull.

kom på en till!

När Noam satt och tittade på tecknat på tvn idag hör jag plötsligt (när två figurer är på väg att börja slåss) ett klockrent:
- BACK OFF!!!
säger en del om vad han får höra på skolan kanske?

Kommentarer
Postat av: Micke

Shit! Han fattar engelska typ lika bra som jag! Jag kan inte fatta att hans utveckling går med sån raketfart, önskar att vi kunde få ta del av den varje dag! Saknar honom jättemycket. (Vem brås han på?)

2007-01-26 @ 22:30:25
Postat av: Faster/Syrran/Emilie

Han brås på sin faster, Micke!

2007-01-27 @ 12:09:55
Postat av: Katja

Noams språkutveckling verkar följa samma spår som hans mormors, jag kan ännu minnas hur jag lärde mig svenska. Ordet arsle ( ett spännande ord) påminde om Aschenbecher ( askkopp på tyska) sedan dess är dessa två företeelser tätt sammanlänkade för mig. Jag saknar min dotter ( nu när ni är föräldrar förstår ni), men å andra sidan är jag van vid att " sakna". Det viktigaste är att ni mår bra, har kul och tycker att livet är fantastiskt. Tack Abbe för att du orkar blogga så flitigt så att det känns som om vi är där med er.

2007-01-27 @ 21:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback