Containern kom

Tjehoo, idag kom vår container med prylar. Leksaker och knäckebröd i en salig blandning. Jag öppnade första lådan och till min glädje såg jag - MIN HÖSTJACKA!!!
Ja, det märks att jag aldrig levt i ett tropiskt klimat förr. I huvudtaget undrade vi varför vi släppat med så mycket skit tvärs över jorden.

Noam var glad som en lärka både när jag lämnade honom på skolan och när jag hämtade honom. Skönt, det känns som om allt vände på två dagar. Idag sa han också: - Pappa, barnen på min skola pratar....engelska! Jag kan också prata engelska.

Som medföljare är man också arbetsgivare för sitt tjänstefolk - det är inskrivet i ambassadfolkets åtaganden. (No kidding) Imorgon ska jag betala ut lön.
Vi har nu på försök utökat vårt crew av staff med Djenda som är maid hos Pia. Hon ska komma och vara med oss på tisdagar och torsdagar. Hon är väldigt trevlig och Noam verkar gilla henne men hon pratar väldigt lite engelska. Jag frågar vad hon gjorde innan hon började hos Pia och hon svarar att hon cyklar hem från jobbet.
Vi har iallafall kommunicerat oss fram till att vi ska laga mat tillsammans i början - hon ska lära mig laga khmermat och jag henne europeisk/svensk mat (som kebab, pizza, pasta osv). 
Sen är tanken att hon ska handla och laga mat samt hänga lite med Noam ibland när vi flyttar till hus.
Idag blev det en khmerjätteräksoppa och tomat/fisksallad till lunch under Djenas befäl och en pasta med paprika och fetaostsåstill middag när jag fick bestämma.

Skype-headsetet kom också och jag började självklart pilla med det och kom som vanligt halvvägs när det gäller datorn. Svor och skruvade ihop Noams nya säng från Ikea istället. Galet ur miljösynpunkt att Kamprads-stuff produceras här, vi köper det i Sverige och skeppar hit det igen och sen undrar vi varför det stormar och far överallt, suck!

Noam sover alltså första natten i eget rum och om han håller sig där ska det bli oerhört skönt att slippa vakna av pungsparkarna han brukar leverera. Men man ska inte ropa hej förrän man kommit över ån...

Kommentarer
Postat av: mamma

härligt att prylarna kommit fram. Nu måste jag fixa Skype headset installera programmet (eller vad man nu gör) så vi kan ringa varandra. Här ligt att Noam trivs bättre i skolan och löst koden - engelska,okej då pratar jag det också. Killen är ett geni...det vet vi ju

2007-01-25 @ 19:18:51
Postat av: mamma

härligt att prylarna kommit fram. Nu måste jag fixa Skype headset installera programmet (eller vad man nu gör) så vi kan ringa varandra. Här ligt att Noam trivs bättre i skolan och löst koden - engelska,okej då pratar jag det också. Killen är ett geni...det vet vi ju

2007-01-25 @ 19:19:00
Postat av: mamma

härligt att prylarna kommit fram. Nu måste jag fixa Skype headset installera programmet (eller vad man nu gör) så vi kan ringa varandra. Här ligt att Noam trivs bättre i skolan och löst koden - engelska,okej då pratar jag det också. Killen är ett geni...det vet vi ju

2007-01-25 @ 19:19:00
Postat av: mamma

härligt att prylarna kommit fram. Nu måste jag fixa Skype headset installera programmet (eller vad man nu gör) så vi kan ringa varandra. Här ligt att Noam trivs bättre i skolan och löst koden - engelska,okej då pratar jag det också. Killen är ett geni...det vet vi ju

2007-01-25 @ 19:19:01
Postat av: mamma

härligt att prylarna kommit fram. Nu måste jag fixa Skype headset installera programmet (eller vad man nu gör) så vi kan ringa varandra. Här ligt att Noam trivs bättre i skolan och löst koden - engelska,okej då pratar jag det också. Killen är ett geni...det vet vi ju

2007-01-25 @ 19:19:01
Postat av: mamma

härligt att prylarna kommit fram. Nu måste jag fixa Skype headset installera programmet (eller vad man nu gör) så vi kan ringa varandra. Här ligt att Noam trivs bättre i skolan och löst koden - engelska,okej då pratar jag det också. Killen är ett geni...det vet vi ju

2007-01-25 @ 19:19:01
Postat av: mamma

härligt att prylarna kommit fram. Nu måste jag fixa Skype headset installera programmet (eller vad man nu gör) så vi kan ringa varandra. Här ligt att Noam trivs bättre i skolan och löst koden - engelska,okej då pratar jag det också. Killen är ett geni...det vet vi ju

2007-01-25 @ 19:19:01
Postat av: Syrran

Vilka roliga samtal du kommer att ha på tisdagar och torsdagar.
Skönt att Noam är en kamelont som bara anpassar sig. Längtar efter er. Puss

2007-01-26 @ 09:39:53
Postat av: Anonym

Morsan är på g på datorn ser jag 7 kommentarer inte dåligt. Skype de innebär at man kan fixa en webkamera också eller hur? Puss på er. Skicka lite kmerrecept -Clara har gåt o blivit veg men äter fisk o kyckling. Papps

2007-01-26 @ 14:50:04
Postat av: mamma/Eva

snarare stacatto fingrar på tangenterna verkar det som. Samma kommentar sju gånger...vad gör man inte för att bli uppmärksammad

2007-01-27 @ 18:08:45
Postat av: Matti

Härlig läsning, jag ska följa era vidare äventyr med stor spänning, men tipsen tar jag INTe rygg på, har bättre förslag själv ;)

Allt du skriver om får mig att längta till frugans familj i Thailand, landsorten är härlig i Asien!!

Ha det gott i värmen!

2007-01-29 @ 21:37:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback