Äntligen helg och baksidorna av Kambodja

Efter en utmattande vecka är det skönt att det äntligen är helg. =P
Det blir nog mest häng vid poolen och en och annan utflykt i stan om Mimmi vågar ge sig ut i ge-och-ta, störst-går-först-trafiken här. Har bara sett en krock konstigt nog och kidsen går rätt ut i de vansinniga korsningarna så att man håller sig om huvudet och ojar sig varje gång man ser det - tricket verkar vara att gå som om det vore grön gubbe hemma dvs. med jämn fart och avslappnat. Jag är övertygad om att om jag skulle blunda och gå över är risken mindre att bli påkörd än om man velar, stannar och håller på som nu. Jag tänker inte pröva dock.

Jag inser att jag inte har skrivit speciell mycket om all skit som finns och försigår här. Vi är ju trots allt i det mest korrupta landet i Asien sägs det.  
- Våra väskor och containern med våra saker finns som sagt på flygplatsen men vi får inte ut grejerna för att någon vill ha mutor först.
- På en av marknaderna här, samt i butikerna omkring har journalister sett att man säljer barnporr relativt öppet. De affärsägare man intervjuat svarar med: - Det är ju inte khmerbarn!(?) eller - Det är ju vietnamesiska barn, khmerbarn skulle aldrig göra sånt!(?) eller - Det finns ju överallt så vad spelar det för roll om jag också säljer det. Polisen var i butikerna och på marknaden dagen efter journalisterna och hittade ingenting enligt polischefen. (vad trött man blir). Skulle förmodligen gå bärsärk om jag hittade nån sån skit någonstans...
- Fattigdomen är överhängande och tiggandet ganska aggressivt på sina ställen. Svårt att hantera då man vet att om man ger ett barn pengar så har man hundra på sig inom några sekunder. En pojke kastade sig på Mimmis kollegas skor för att putsa dem trots att hon vänligt men bestämt sa nej flera gånger. Tufft att slita bort ett barn som vill tjäna några ören från sina skor....hur hanterar man sånt?

...och så håller Noam på att flippa så det är dags att gå ut och lyxbada lite i poolen. Ja, ni märker kontrasterna, usch!

Kommentarer
Postat av: Faster

Förstår att du ser mer än du beskriver här varje dag! Kan va nyttigt att prata om och inte vänja sig vid.

2007-01-13 @ 12:35:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback