Hemma i Phnom Penh efter minisemestern

Då var vi hemma i Phnompan igen efter två dar på Koh Samet och tre i Bangkok. Skönt att glida ner i tempo kände jag direkt när vi klev av planet och alla bilar kör 50 kilometer/h långsammare här än i Bangkok. Jag insåg också att det känns som hemma här nu. Det trodde jag skulle ta betydligt längre tid.
Det var också lätt att se skillnaden på Thailand och Kambodja vad det gäller utvecklingsnivå och jag började fundera på hur saker ser ut här om 10 år med tanke på hur mycket det grävs och byggs överallt.

Bangkok är säkert en jättehäftig stad men jag gillade inte nåt av det jag såg speciellt mycket. Det var helt omöjligt att få nåt grepp om var saker och ting låg på så kort tid givetvis men ändå. Alla saker som gick att göra med Noam låg en timmes bilresa bort så där sprack de planerna. Promenera var lättare än här men mina fyra promenader á 20 kvarter åt varje håll kan sammanfattas med: 7 Eleven, skräddare, souvenirer, 7 Eleven, Pizza, horbar, 7 Eleven och skräddare. Sen kom man fram till THE GIANT MALL och då hette allt: Prada, Gucci, Rolex osv. och Abbes Kambodja-budget-jag-köper-inget-dyrare-än-två-dollar-tankar gick åt pipan.
Vi hittade en fallfärdig park att leka lite i och ett Plast-och-Blinkland till Noam men det var allt.
Poolen blev välbesökt istället.
Efter lite restaurangträning gick det nästan att ha Noam till bords också vilket var trevligt.

I Kambodja är Guldgrisens år också en stor nyhet och man väntar sig en babyboom eftersom Guldgrisens år bara är vart 60:e år. Det ni syrran och Micke! I Cambodia Daily kan vi läsa: "People born this year are supposed to be gentle, honest, kind and hard-working said Taing Kim Ly, a tailor in downtown Phnom Penh. This is why one of her relatives has chosen to bear a baby this year."

Efter att ha hört en hel del om kvinnosynen här vet jag inte hur mycket hennes släkting hade att säga till om men ändå.

Nej, nu tänkte jag låta några av våra semesterbilder tala för sig själva så håll till godo...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback