Det hårda livet och hund eller guldgris!

När jag hade lämnat Noam på skolan idag kom jag hem till ett frukostbord fullt med folk. En liten delegation med träiga byråkrater i sextio + åldern från Sverige hade letat sig till Phnom Penh för att intervjua oss om det hårda livet här. Delegationen har nämligen till uppgift att fastställa "hardship"-tilläggen för såna som oss. Det är alltså extrapengar för allt som är svårt och jobbigt med att leva i ett u-land. Här är min lilla lista på klagomål på livet i Kambodja:
- Det är varmt hela tiden och regnar aldrig, som svensk behöver man omställningarna i vädret för att må bra.
- Poolen är lite kall på morgonen innan solen värmt upp vattnet. (inte bra för lederna)
- Ölen och spriten är så billig att man dricker mycket oftare än hemma. 
- Vi bor mycket större än hemma och jag får leta efter Noam ibland.
- Det finns ingen indier på bottenvåningen när jag är akuthungrig och behöver curry och nanbröd.
- Det är långt till Bajens hemmamatcher.
- Jag missar schlagerfestivalen på tv.

Jag hade ett par punkter till men jag tror ni redan har fattat hur tufft vi har det. 

Nu är det upp till dig syrran. Knipa eller inte knipa?
Imorgon är det alltså kinesiskt nyår och efter detta hundår kommer vi på söndag att kliva in i det absolut bästa året att föda barn på: Guldgrisens år!
Eftersom jag nu tjatat ett par dagar på att du ska klämma fram det lilla livet prövar jag nu den klassiska: Jag-tänder-en-cigg-eftersom- bussen-aldrig-kommer-ändå-taktiken och gör en dramatisk kovändning:
Knip för fan syrran - Det är klart du ska ha en Guldgris!

Skumpan är lagd på kylning på hotellet på Koh Samet så låt raketerna flyga och barnet komma.
Hurra för Guldgrisen!

Kommentarer
Postat av: Emilie o Micke

For your information: Inga barn i kransen kl: 10:15 den 17/2 och byggmark körde ur i första när han ledde överlägset!

2007-02-17 @ 10:17:15
Postat av: Sofia

Det låter som ni har det fruktansvärt!
Kom hem!
Här är spriten dyr som bara den, det blåser, snöar, regnar och ibland är det plussgrader så svetten lackar i dunjackan.
Låter inte det toppen?
Idag har jag suttit i miljö seminarium på mitt nya jobb hela dagen.
Fick lära mig att om man delade utsläppskvoterna lika för all på hela jorden skulle varje person kunna resa motsvarande sträckan Sth-Gbrg i bil 1gång/år. Sedan är kvoten full..
Satt och funderade lite på min kvot.. Veckopendla till Visby och så en liten kambodja resa till hösten på det.. Tur att det verkar finnas så många som inte tycker lika mycket om att flytta på sig som jag (typ dom i Afrika har jag hört)
Ta det försiktigt med morgondoppen, kalt poolvatten kan skada din hälsa!
Kram S

2007-02-17 @ 22:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback